onsdag 23 maj 2012

Wellpappkuvert

Idag bloggar jag hos Annelie & Mians Scrapbook & Pyssel. Jag bloggar ett kuvert med tillhörande kort.



Börja med ett kuvert i valfri storlek. Tänk bara på att det ska passa i en wellpappmaskin. Klistra sedan igen kuvertet. Jag har använt mig av ett vanligt A6 kuvert.


Skär av en bit på kortsidan.


Jag skar av 5 cm.


Klistra sedan papper, eller färga in, på en sida på den stora delen. Jag limmade papper på båda sidorna.

Puncha eller klipp/skär ut en halvcirkel på öppningssidan.

Kör sedan igenom detta i wellpappmaskinen. Man får ett djupare mönster om man bara tar papper på en sida istället för på båda. Det är viktigt att köra igenom pappret med öppningen åt sidan. Detta gör att denna del krymper så att det går att trä över “locket”.


Nu är det dags för “locket”. Jag limmade mönsterpapper på båda sidorna men det går även att vara utan. Sedan är det bara att trä locket över underdelen. Jag har använt mig av 2 stycken dubbelsidiga Maja Design papper, Sommartider.


Fäste sedan ett motiv på locket. Stämpeln är från Vilda Stamps, Studenthatt med bok V429. Den färglade jag med Tim Holtz Distress Marker pennor från Rangers. Stansade ut det med en Spellbinders, Labels Three.


På baksidan satt jag dit två remsor av washitape från YouDo.


Jag gjorde ett enkelt kort att stoppa i kuvertet. Stämplarna är från Vilda Stamps, Grattis V251 och grungeswirl V540. Stansade ut den enfärgade cardstocken med en Spellbinder, Labels Three.


Distress Marker pennorna är underbara att måla med och det är så enkelt. Älskar dessa pennor.


Blommor, halvpärlor och lite “trassel”.


Alla tre delar.


Det här hittade jag hos Tesa T!psar när jag surfade runt för att få lite inspiration till lite “nytt”.

Hoppas det här inspirerar er också till att knåpa ihop ett kuvert med ev tillhörande kort. Man kan ju även bara lägga i ett presenkort, biljett, pengar mm.

Min nästa bloggdag för Annelie & Mians Scapbook & Pyssel är den 20 juni.

Ha nu en underbar vecka. Dom har lovat fint hela veckan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

så snyggt.....kul med det vågiga papperet...en sådan manick måste man nog ha :-))
Vildas Puck

elsamaja sa...

WOW!
Va läckert!
Det måste jag ta och testa, jag har ju en sån där manick som jag knappt har använt!
Tack för iden!

Unknown sa...

Du är väl så himla Bäst, Lollo...
Alltid välarbetade och genomtänkta alster!!!
Kram

Tesa sa...

Så kul att se och tack snälla du för att du länkade till mitt inlägg.

Ha det bra!

Kram Tesa